רבני אירופה למוסדות האיחוד: לבלום יוזמות חקיקה אנטישמיות

בצלאל קאהן No Comments on רבני אירופה למוסדות האיחוד: לבלום יוזמות חקיקה אנטישמיות

בדיונים בדרכי חיזוק הקהילות והמאבק בחקיקה האנטי דתית באירופה בראשות נשיא ועידת רבני אירופה הגר"פ גולדשמידט ויו"ר הועדה המתמדת אב"ד לונדון הגר"מ געללעי משתתפים רבני המדינות וערים, אבות בתיה"ד ודיינים ממרבית מדינות האיחוד האירופי | בפני המשתתפים הובא מכתבם המיוחד של מרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין ומרן הגר"ד לנדו | שליח "קול חי" לועידה – בדיווח נרחב ומצולם

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

במלון 'מריוט ורשה' שבמרכז בירת פולין נפתח אתמול (יום ב') כינוס הוועדה המתמדת ובית הדין הגדול של "ועידת רבני אירופה". הרבנים המתכנסים במסגרת הוועדה המתמדת מידי כחצי שנה באחת ממדינות אירופה הוזמנו להתכנס בורשה כדי לחזק את הקהילה היהודית ומוסדותיה. הרבנים יעסקו במגוון נושאים העומדים על סדר יומה של יהדות אירופה ובהם יוזמות חקיקה המלווה באנטישמיות נגד שחיטה כשרה וברית מילה בכמה ממדינות היבשת. במהלך הכינוס יארחו הרבנים את יו"ר הסנאט נציג הנשיא ודיפלומטים ויבקרו במוסדות הקהילה המארחת פליטים מאוקראינה.

נשיא הועידה הגאון רבי פנחס גולדשמידט אמר כי "לא הרחק מכאן ציין העולם היהודי לפני ימים אחדים 80 שנה לאחד המאורעות הטראומטיים ביותר לעם היהודי כאן על אדמת פולין – מרד גטו ורשה. עלינו לזכור כי החוק הראשון של הרייך השלישי שנועד לערער על הלגיטימיות של היהודים ומצוות הדת ולשנאתם היה החוק לאיסור שחיטה כשרה. אנחנו רבני ודייני אירופה, ראשית מודים למוסדות השלטון והחוק בפולין על הדיפת החוקים נגד השחיטה כאן ב'סיים', אך עדיין יש כיסי אנטישמיות כאן באירופה ויש המבקשים להצר את צעדינו. נמשיך לדרוש בנחישות ולפעול באמצעות מוסדות האיחוד האירופי והממשלות לאפשר לנו חופש דת מוחלט. עלינו להיות מסוגלים לספק בשר כשר על פי ההלכה, לחנך את ילדינו ע"פ המסורת היהודית ולשמור על אורח החיים שלנו. כרגע החירויות הללו נמצאות בסכנה ברורה ומידית. לצערי העולם כולו ראה כיצד מתרגמים חוסר לגיטימיות בעבר הרחוק ובימים אלה".

בכינוס בראשות נשיא הועידה הגר"פ גולדשמידט ויו"ר הועדה המתמדת אב בית הדין של לונדון הגאון רבי מנחם געללעי משתתפים רבני מדינות וערים אבות בתי הדין ודיינים ממרבית מדינות האיחוד האירופי ובהם; צרפת, גרמניה, בריטניה, הולנד, בלגיה, פולין, לוקסמבורג, בלארוס, שווייץ, איטליה, אוסטריה ועוד. מנהל מטה נשיא הועידה מר גדי גרוניך העומד מאחורי פיתוח התוכניות הפרויקטים והקשרים הבינלאומיים של הועידה אמר כי הכינוס מתקיים בהשתתפות הקהילה היהודית בראשות רבה של פולין הרב מרדכי שודריך ובחסות מועצת הפטרונים של הועידה בראשות מר בוריס מינץ. הוא ציין לשבח את שירותי הביטחון שנענו לכל אתגר.

בפתיחת הכינוס הובא מכתבם המיוחד של מרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין ומרן הגר"ד לנדא ע"י נציג גדולי ישראל בועדה המתמדת הרב ישראל פרידמן. במכתב הממוען לראשי 'ועידת רבני אירופה', הגר"פ גולדשמידט, הגר"מ געללי, והגר"מ לבל התיחס מרן הגרי"ג אדלשטיין גם למצב בישראל: "הנה בעת הזו כאשר אומות העולם מתגרות זו בזו, אנו זקוקים לרחמי שמים מרובים, כי רבתה שנאת האומות לישראל בכל אתר ואתר, ואף בקרב עם ישראל ישנם הרוצים לעקור את קדשי ישראל וצביון היהדות ח"ו, והעצה להנצל היא להרבות בעסק התורה, שהיא חיינו ואורך ימינו, וזהו קיום העולם, קיום כלל ישראל, ושמירה על קהילות ישראל בכל מקומות מושבותיהם, וככל שיעסקו וירבו תורה בישראל, נזכה לסייעתא דשמיא להנצל מכל הצרות".

למכתב זה הצטרף ראש ישיבת סלבודקה מרן הגאון רבי דב לנדו שכתב בין דבריו: "כל מי שמכיר אף במקצת את עולם הרבנות יודע כמה העיסוק בזה תופס את העוסק בו ללא שיור לענינים אחרים. על כן רבנים נכבדים אנא ואנא עסקו רק אך ורק בענינים שבתחום הרבנות לכל סעיפיה ואל תדלגו לענינים שאינם בתחומכם, ושומר ישראל ישמור את עמו ישראל מכל מיני פגעים ומכשולים וילך לבטח בדרכו דרך התורה מאז ומעולם".

צילום: אלי איטקין

הגאון רבי משה לבל המנהל הרבני של הועידה וראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה סקר בהרחבה את "הקשר החם של הועידה עם גדולי ישראל שליט"א, כאשר הנהלת הועידה נוטלת עצה מן הזקנים, המתווים לנו כתמיד את הדרך בה נלך, ואת הדגשים הנכונים שעל סדר היום הציבורי". כמו"כ הוא סקר את מצב היחסים עם הרבנות הראשית לישראל בכל הנוגע לתחומי הגיורים, מעשי בתי הדין והכשרות. הגר"מ לבל הודה בשם רבני ודייני הועידה למשמר היוצא של הרבנים הראשיים לישראל על שיתוף הפעולה והמחויבות העמוקה בין הועידה הרבנות הראשית ובתי הדין והביע את תקוות הרבנים והדיינים שגם המשמר שייבחר ינהג כך לתפארת עולם הרבנות והדיינות בארץ ובתפוצות.

במושב הפתיחה דנו הרבנים במגוון רחב של נושאים ובהם; עדכון בנושא המאבק נגד מצוות הדת השחיטה והמילה. במהלך הדיון סקר הגר"פ גולדשמידט בהרחבה את פעילות הועידה בהצלחה מול מוסדות האיחוד האירופי, מועצת אירופה ובמדינות השונות כדי להדוף יוזמות חקיקה שונות בנושאי השחיטה הכשרה וברית המילה. הרבנים קיבלו עדכון נרחב על ההתקדמות בנושא בית הקברות בוילנה וההסכם שנחתם עם הקהילה. מצב הקהילות ברוסיה באוקראינה ובהונגריה. מעקב ודיון מעמיק על קליטתם של אלפי פליטים יהודים מאוקראינה למדינות שונות באירופה וסיוע הקרן הבינלאומית שהוקמה ע"י הועידה לסיוע לפליטים. עדכון בנושא רבני וקהילות סקנדינביה. נושאים פרסונליים ושיתופי פעולה עם ארגונים יהודיים בינלאומיים.

הגר"מ געעלי סקר בהרחבה את פעילות ביה"ד הגדול של אירופה. הוא חזר על עמדת הרבנים ולפיה; 'עמדתנו המשותפת לבתי הדין באירופה ובישראל חד משמעית ולא תשתנה לעולם; גיורים מתבצעים אך ורק ע"י בי"ד חשוב וקבוע, לא יאושרו גיורים שיבוצעו ע"י 'רבנים' ה'מיובאים' למבצעי גיור ולא יבוצע גיור במקומות בהם אין תשתית לחיים קהילתיים יהודיים – גיור שלא יבוצע כדת וכדין וכפי סדרי הנוהל והמתווה שהיה נהוג עד כה ע"י בתי הדין של אירופה בשיתוף פעולה עם הרה"ר לישראל לא יוכר על ידינו כל עיקר". הרבנים קיימו דיון על הקמת מאגר מידע ממוחשב של בתי הדין והקמת מרכז מידע לרבנים מסדרי קידושין על שאלות יוחסין.

 

הגר"פ גולדשמידט ציין בסיפוק רב את הפרסומים האחרונים של הנהלת בתי הדין בישראל ולפיהם יש תוצאות מרשימות ומרגשות לתיקון החשוב שבוצע ביוזמתו בחוק שיפוט בתי הדין הרבניים המקנה סמכויות שיפוט במקרי עיגון נשים מחו"ל. "זכינו ומיום שישראל הכריזה שאינה מקלט למעגנים את נשותיהם הוגשו בישראל עפ"י נתוני בתי הדין הרבניים תביעות רבות. הוטלו צווי הגבלה ונשים רבות שוחררו מכבלי עגינותן. התביעות הגיעו מרחבי העולם כולו ואיננו יודעים כמה מקרים נפתרו כתוצאה מ'האיום' באם יבואו לישראל".

אב בית הדין של 'אגודת הרבנים של ארה"ב וקנדה' ובית הדין לעגונות של הועידה באמסטרדם הגאון רבי אריה רלב"ג סקר את פעילות ביה"ד לעגונות שהביא לשחרורן של עגונות רבות תוך מציאת פתרונות לשאלות סבוכות ביותר.

יומו הראשון של הכינוס נחתם בדינר מיוחד בהשתתפות יו"ר הסנאט מר תומאש גרודצקי. מזכיר המדינה בלשכת הנשיא מר וויצ'ך קולרסקי וסגן שגריר ארה"ב בפולין מר דניאל לוטון. חברי פרלמנט ודיפלומטים ממדינות האיחוד. במהלך האירוע הוענקו מתנות הוקרה לנשיא פולין באמצעות מר קולרסקי ליו"ר הסנאט ולראשי הקהילה.

 



0 תגובות